Plugg tips!

 
Tänkte att eftersom jag börjar skolan imorgon passar detta inlägg.
 
1. Börja i god tid - Jag borde verkligen ta till mig av detta då jag skjuter upp det mesta till kvällen innan ett prov eller att något ska lämnas in. Men i år ska jag börja i tid och ta vara på tiden jag får att plugga på. Plus att man får det väldigt stressigt och att man lär sig mindre. Därför ska man börja med det i god tid, nästan direkt du får läxan eller du fått reda på att du har prov om en vecka. Då kan du ju mjukstarta och göra så att det blir lättare att plugga längre fram genom att läsa igenom och skriva anteckningar och sammanfatta det ni har gått igenom. Sen kan du börja plugga in det bättre efter någon dag eller så.
 
 
2. Hitta ditt eget sätt att plugga på - Alla är vi olika och vi lär oss på olika sätt. Det är viktigt att du hittar ett sätt som funkar för dig. Vissa kan läsa igenom en text 2 gånger och kunna det sen och vissa kanske läser den 10 gånger och det fastnar fortfarande inte. Alltså det som funkar för kompisen kanske inte funkar för dig. Du kanske lär dig bättre om du hör, eller om du skriver ner det? Prova dig fram och se. Man lär sig med tiden hur man lär sig och hur man ska kunna hantera allt. 
 
 
3. Plugga helst i köket! - Sitter du i soffan eller i sängen och pluggar kopplar hjärnan det till att det är en avslappnad plats. När du pluggar ska all fokus vara på pluggandet och inget annat. Så jag brukar sitta vid köksbordet eller i vårt kontor.
 
  
4. Plugga inte samma sak flera timmar i sträck! - Om du har mycket du måste plugga på i ett ämna så kör i pass. Sätt en rimlig tid då du ska plugga sen tar du en break och efter det fortsätter du igen och om du börjat pluggat tidigt behöver du inte sitta och plugga i sträck. Hjärnan behöver vila och kan inte ta in allt på en gång.
 
 
5. Anteckna på lektioner- Det ger dig så mycket gratis. Man lär sig bättre om man hör och skriver ner det. Anteckna helst med papper och penna för på så sätt så sitter det bättre. 

Kommentarer:

1 Ida - foto & häst:

skriven

superbra tips!! :D
sv; tack så mycket fina du ❤ de var det verkligen! :')

Kommentera här: